Under pågående utveckling!

Under pågående utveckling!

fredag 25 maj 2012

Pionträdgård

hur ska en så’n se ut?

Trädgårdbesökare har påpekat att vi har många pioner, något vi egentligen inte varit medvetna om. Pioner har aldrig varit något speciellt intresseområde men nu har vi kommit fram till att vi ska anlägga ett pionområde där det idag redan finns 12 olika pioner. Det finns ytterliggar ett tio-tal på andra platser i trädgården. Men vilka växter trivs tillsammans med pioner och hur placerar man pioner i sällskap med andra växter? Ja det är frågor vi måste ta ställning till, förhoppningsvis med hjälp av trädgårdvänner.


I dag blommar bl a följande

 Paeonia mollis "fådd" av ett trädgårdsamötspar i Kalmar för många år sedan


Buskpion från Lennart Öhman


Paeonia obovata inköpt från Kina
  



Paeonia mlokosewitschii, som är riktigt gul, vilket inte syns så bra på bilden. Den är "fådd" av trädgårdsamatörer i Vellinge

Upptäcker nu när jag skriver att många av växterna bär på en egen historia!

 Eva o Sören








5 kommentarer:

  1. Pioner är det vackraste tycker jag men de blommar så kort tid!! Jag såg dock när jag hälsade på hos en bloggare att det finns pioner som blommar mycket senare än "straxt"...och jag funderar på att ta reda på vilke de är och få en pionblomning under en Lång tid!

    Ha det bäst i sommarvärmen!

    Veronica

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen större passion för pioner faktiskt, tycker de blommar alldeles för kort tid och om det regnar så är den blomningen förstörd.Några har jag men inte många.Men några förslag till samplanteringsväxter, Iris, dagliljor , hostor.
    Ha en underbar helg!

    SvaraRadera
  3. Visst är de vackra när de väl blommar, men den underbarheten är kort som ett ögonblick - för det mesta.
    Jag brottas med samma problem som ni ang samplantering. Rabatten med många pioner är, i mitt tycke, höga perenners rabatt eller motsatsen: en rabatt för lägre barrväxter , med fina barr, former och färger - typ! Själv har jag skogens höga ormbunkar som fond till en pionrabatt.

    /Anja

    SvaraRadera
  4. Älskar pioner och har ganska många exemplar - runt 40 - fast en del är samma sort.
    Tycker mycket om, att de blommar när de engångblommande rosorna börjar avta.
    Mina står för det mesta i blandade rabatter, helst med halvhöga-höga perenner.
    Till exempel står några med stormhatt, andra med rosor och några med höga nävor och stora funkior.

    SvaraRadera
  5. Fina pioner, spännande med köp från Kina. Det finns ju helt underbara pioner, har också varit inne på en pionrabatt men har inte hittat platsen ännu. Frågade på AoT och fick tips om tidiga vårlökar och helbladig klematis mm som jag fastnade för. Men som sagt har inte kommit till skott ännu (:D
    Ska bli roligt att följa ert projekt!
    Ha det fint!

    SvaraRadera