Under pågående utveckling!

Under pågående utveckling!

fredag 9 mars 2012

Vårkänslor (fräckisar från trädgården)

En vårvisa (ur en gammal läsebok för folkskolan)

"Ge rum, jag vill opp"
sa Rabarber-knopp.
Så sprängde han på med sin röda topp,
men jorden sa stopp:
"Du får lugna dig lite, Rabarber-knopp!"

"Ge plats, jag vill opp"
sa Rabarber-knopp.
Han svällas av styrka, han glödde av hopp.
"Pass på, jag vill opp,
jag vässar min topp,
jag känner, hur våren gror i min kropp"

"Titt-ut, titt-opp"
nu sticker han opp,
nu hälsar han glatt med sin röda topp
och svaras av kvittrande fåglars tropp:
"Väl-kommen hit-opp,
väl-kommen, väl-kommen, Rabarber-knopp!"




Några fler som vill opp





Fortsättning följer!


Eva o Sören



7 kommentarer:

  1. Åå lyckliga dig som får gå och kika på knoppar!!!Men här regnar det iallafall så nu finns det iallafall hopp att lite mer snö far:)
    Ha en alldeles underbar helg!!

    SvaraRadera
  2. Den versen fanns i min läsebok, när jag började småskolan, som det hette på den tiden.
    Minns inte vilken syn jag hade på bilden på den tiden, men den var nog inte vad jag ser idag! ;-D

    Nog är det roligt med alla knoppar, som börjar sticka upp i trädgården.
    Äntligen får man börja sin morgon med att gå runt och titta vad som hänt sedan förra dagen!

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder:) I dag (lördag) är det äntligen fint väder igen, solen skiner all snö som föll häromdagen är borta:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Va har rabarberna kommit så långt?
    Måste ut och kolla imorgon.
    Härliga vårtecken ni bjuder på.
    annika

    SvaraRadera
  5. Så där ser det inte ut här i Tullinge! Det är fortfarande ganska mycket snö här. Fast kanske vid garaget...?
    /pia

    SvaraRadera
  6. Ett roligt rim som jag inte har hört eller läst förr.
    Fina bilder! Får mig att längta efter nykokt rabarerkräm.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  7. Det var sannelig noen virile og flotte bilder :-))))

    SvaraRadera